Monday, April 4, 2016

Menjelang UlangTahun Kelahiran

Hello April :) With love. April has always been significant to me :D
Mengapa? Terlalu banyak sebabnya kalau mahu dilist kan. Ehh mengada pula!

I am turning 24 in few more days. Sedang bergolek-golek di rumah dan berbahagia di samping keluarga tercinta. Ya, saya cintakan mereka :) Jauh menyimpang, saya sedang bercuti mid semester selama seminggu sebenarnya >.< Makanya juga, hujung minggu ini saya akan kembali ke Penang, nun di utara tanah air sana. Ohh Malaysia ku! Yesterday, mama went like, "nanti hari jadi Nadia takde dekat rumah la ye". Saya hanya mengangguk-angguk. "Dah besar anak mama (dialog seperti tahun lalu, haha). Know what, mama sempat tengok Nadia membesar depan mata mama about the first 12 years of your life". Tiba-tiba rasa sebak, my eyes got teary.

Indeed, it is true. I have been away from home since I was 13. Kiranya 12 tahun seterusnya, saya berada di merata-rata tempat untuk pelbagai tujuan. For most of the time, I spent in school and university. My teenage years and young adult life, saya tiada di rumah. Jauh dari pandangan mama dan abah. From Kampung Batu Muda to Bandar Menjalara to Jalan Kolam Ayer to Nilai to Gombak and now to Gelugor. Mungkin ini adalah keseronokan, kegembiraan dan perjuangan untuk diri saya dan saya rasa ini juga adalah suatu pengorbanan mama abah, mereka perlu melepaskan saya pergi menjadikan saya kurang masa bersama keluarga. Ya, mungkin juga kita lebih hargai jika kita punyai waktu yang sedikit, dan cuba menjadikan ianya sesuatu yang berkualiti. Every second counts! Saya tak pernah menyesal, sebab saya juga belajar banyak perkara. (banyak nya kalau nak cerita).

Living with both working mom and dad, they will surely get tired, thus, we had a helper in the past. Mama said, "Dulu pun, mama kerja. Pergi pagi balik petang. Anak-anak Kak Ha tolong tengok, jaga". I know what she meant. Dia tidak dapat melihat saya membesar setiap masa. Dan kini, bila dia sudah habis dengan tugas hakikinya, saya juga masih jauh dari pandangan mata :'(  Kak Ha was and is still good, so kind-hearted, she helped mama doing house chores etc etc. She was with the family for quite a long time and she left us in 2007.

Kata-kata mama membuatkan saya berfikir macam-macam hal. Saya perlu meneruskan perjuangan dan tamatkan segalanya secepatnya. Bukan kalut, tapi perlu ada perancangan :) My parents too are growing older. Terlalu banyak hal yang berlegar-legar di kepala saya kini. Satu persatu pertanyaan muncul, dengan emosi yang tak menentu kadangkala akal menjadi tak waras beberapa ketika -.- huh. Saya memilih untuk menjadi positif :) Yeah! Pastinya ada sesuatu yang Allah telah aturkan dan lorongkan buat saya. Saya hanya perlu gigih berusaha. Pasti ada jalannya kelak. Saya selalu terapkan dalam fikiran ini, dalam hati, "Niat yang baik, Tuhan tolong :)"


I love you, Mama! 
You itu mama ter- AH-MAZING dalam dunia ini.

No comments: