Monday, September 5, 2016

Hello new semester :D

A new beginning, of course.

It feels like I have to/want to write here. Today is the first day of the new semester. I am still here. USM and Penang, my second home. I know I am probably not like my other friends who have started working, ada karier yang bagus dan saya masih lagi bergelut untuk tamatkan semua ini. But, insha'allah slowly but surely, I am the same old me who is ready for a new adventure. Insha'allah. Please pray for me, people! It was hard, the decision I've made, I hope is the best. May Allah guide me and give me strength to go through this.

At this point, saya selalu percaya rezeki Allah itu luas. Semua yang kita dapat hari ini adalah dengan izin Allah. Selagi mana kita berusaha, pasti ada jalannya. Bila mana saya selalu rasa down dan rasa tak cukup, saya selalu ingatkan diri ini yang bukankah Allah telah berfirman di dalam Al-Quran yang jika kamu bersyukur, aku akan tambahkan lagi.

Indeed, this journey has taught me a lot. Life is never meant to be easy. Bila mana kita rasa selesa dengan apa yang kita ada dan dapat sekarang, next ujian dah ready nak datang. Terlampau selalu saya perlu muhasabah dan motivasi diri. Kurangkan tengok kelebihan orang lain dan compare orang dengan kita. Sudah pastinya cerita kita takkan pernah sama :'( Everyone has their own struggle. But I am so lucky that I have genuine friends and supportive family members yang selalu nak dengar rintihan yang pelbagai ini. Memang saya insan lemah walaupun cuba nak jadi gagah selalu. Bila dah buat master ni, saya selalu jumpa lecturer dan student PhD yang pastinya dugaannya beribu juta lemon lebih berat. Maka, terasa saya kerdil disitu.

Yang pastinya, postgrad journey semua orang berbeza-beza. Please please please do not ask question yang mampu mengguris jiwa hati dan perasaan orang. Sebab semua orang pun tengah berusaha sedaya upaya termampu berlari-lari untuk sampai di garisan penamat. Sama2 lah kita doakan kita, ya.

Cukuplah. Saya nak start baca article, journal, mahupun thesis. Tak perlu tahu macam-macam jikalau saya sambung lagi maka akan terkeluarlah segala cerita yang kalian yang tidak perlu. HAHA. Nak tahu lagi, sila PM tepi. Eh tak, saya main-main je. Okay sudah.


Doakan segalanya dipermudahkan.
Semoga seisi alam ini mendapat perlindungan dan redha Allah selalu :)
Aminnn.

No comments: